FYSIKbasen.dk - Den danske database for pædagogiske undervisningsforsøg til fysiklærere
Forside Nyheder Forsøg Om siden Kontakt English
Gå en side tilbageUdskriv undervisningsforløbForetag ny søgning

rød pilFlydende kvælstof, Forsøg med

Flydende kvælstof er et uhyre godt materiale til at undervise i termodynamik, men det er desværre ikke ret anvendt i grundskoler og gymnasier. I USA bruges det til gengæld rigtig meget, og det bør vi også begynde på herhjemme. På forsøgssiderne med flydende kvælstof er der tips til at håndtere det (hvilket ikke er specielt svært), og klikker man på "flydende kvælstof" i udstyrslisten, får man en liste over forhandlere.

Man kan begynde med at diskutere tilstandsformer generelt, og her er det oplagt at sammenligne med vand, der har den egenskab, at alle tre tilstandsformer - væske, gas, fast form - kan opnås inden for et forholdsvis snævert temperaturinterval, der kendes fra dagligdagen.

Ligesom vand kan også luft ændre tilstandsform. Køler man luft ned, bliver det flydende. Som eksempel kan man fremvise flydende kvælstof, idet kvælstof jo udgør 80 procent af den atmosfæriske luft. At flydende kvælstof er koldt kan demonstreres med et friskt blad eller en blomst:

Forsøg nr. 10: Blad i flydende kvælstof

Man kan desuden bruge en banan som hammer:

Forsøg nr. 106: Frossen banan som hammer

På trods af den lave temperatur kan man dog alligevel godt røre ved det:

Forsøg nr. 48: Rør ved flydende kvælstof

Dette fænomen skyldes Leidenfrost Effekten:

Forsøg nr. 12: Leidenfrost Effekt med flydende kvælstof

Leidenfrost Effekten viser, at vand på gasform er dårligt til at lede varme. Det isolerer faktisk, hvilket også er gældende for vand på fastform:

Forsøg nr. 62: Vandballon i flydende kvælstof

På trods af at flydende kvælstof minder lidt om vand i både farve og massefylde, opfører kvælstof sig meget anderledes:

Forsøg nr. 53: Viskositet af flydende kvælstof

Forsøg nr. 54: Hvirvelstrøm i flydende kvælstof

Med flydende kvælstof kan man tage en diskussion af, hvad det vil sige, at et stof koger. De fleste tænker på, at et stof skal være varmt for at koge, men denne misforståelse stammer selvfølgelig fra vores kendskab til vand. At noget kan koge ved lave temperaturer kan være mere overraskende:

Forsøg nr. 14: Kogende kvælstof

Tilsvarende kan man vise, at stoffer faktisk kan koge ved forskellige temperaturer afhængigt af trykket. Her kan flydende kvælstof bruges til at regulere trykket over en væske:

Forsøg nr. 68: At koge vand med knust is

En anden sjov vinkel er, at en væske faktisk bliver koldere af at koge eller fordampe. Dette skyldes fænomenet "evaporativ køling", der for eksempel er ansvarlig for, at kaffe, the og suppe køles af, når vi puster på det. Med flydende kvælstof kan man lave evaporativ køling, så kvælstoffet køles ned til under smeltepunktet:

Forsøg nr. 46: Kvælstof på fast form

Når man arbejder med flydende kvælstof foran mindre børn er det ofte en god idé at henvise til stoffet som "flydende luft". Hvis publikum er gamle nok til at kende til luftens bestanddele og forskellige gasser, kan man vælge at tale om kvælstof i stedet for luft. Ydermere kan man snakke om, hvad der ellers er i atmosfærisk luft. Man kan vise vanddampen:

Forsøg nr. 17: Skydannelse

Og man kan lave forsøg med flydende ilt:

Forsøg nr. 16: Fremstilling af flydende ilt

Forsøg nr. 11: Forbrænding i flydende ilt

Vand udvider sig, når det går fra væskeform til gasform, hvilket for eksempel er grundlaget for dampmaskiner. Det samme gælder for kvælstof. Man kan starte med at vise, at kvælstof trækker sig sammen, når det køles ned:

Forsøg nr. 18: Ballon i flydende kvælstof

Forsøget kan laves lidt mere festligt ved at bruge færdige ballondyr i stedet for almindelige balloner:

Forsøg nr. 41: Ballondyr i flydende kvælstof

Omvendt kan man bruge flydende kvælstof til at puste en ballon op. Normalt blæser vi jo luft i på gasform, men når man har den flydende form til rådighed kan man hælde luften direkte i ballonen:

Forsøg nr. 15: Flydende kvælstof i en ballon

På grund af kvælstoffets udvidelse kan dette faktisk bruges til at lave en lille kanon:

Forsøg nr. 13: Kanon med flydende kvælstof (eller kogende vand)

Et andet sjovt forsøg er en "tangentiel raket", der kan få en bordtennisbold til at rotere meget hurtigt:

Forsøg nr. 67: Bordtennisbold i flydende kvælstof

Med flydende kvælstof kan man nedkøle forskellige ting til meget lave temperaturer, der ændrer egenskaberne for mange materialer og processer. For eksempel kan man vise, at kemiske reaktioner er afhængige af temperatur:

Forsøg nr. 57: Temperatur og kemiske reaktioner

Metaller ændrer også egenskaber, og det kan demonstreres med en blyklokke:

Forsøg nr. 9: Blyklokke i flydende kvælstof

Man kan også gennemgå forsøg med superledere. Superledere til undervisningsbrug køles typisk ned med flydende kvælstof:

Forsøg nr. 43: Superlederens uendeligt gode ledningsevne

Forsøg nr. 25: Meissner Effekten for en superleder

Forsøg nr. 47: Flux pinning i superleder

Som afslutning på et undervisningsforløb med flydende kvælstof kan man for eksempel lave flødeis med flydende kvælstof. Forsøget er selvfølgelig populært, men det viser også, at man faktisk kan bruge flydende kvælstof til noget praktisk. I industrien anvendes det som kølemiddel i utallige sammenhænge:

Forsøg nr. 37: Flødeis med flydende kvælstof